Saturday, March 12, 2011

Stap-voor-stap digitaal inkleuren

In Dutch only this time.

Ik had gehoord dat er mensen waren die zich afvroegen of ze meer te weten konden komen over hoe ik mijn tekeningen maak. Dit weekend heb ik een paar uur met een uitleg bezig geweest. Alsjeblieft:




De meeste tekeningen schets ik eerst met potlood. Ik wilde iets tekenen dat met pannenkoeken bakken te maken had. Ik begon met het hoofd en toen de armen, de baard en de rest van het lichaam. Toen alles af was heb ik de eierschalen, appelstukjes en speklapjes er bij geteken, voor de smaak.
Toen ik tevreden was met alle potloodschetsen heb ik het met een zwarte vulpen ingekleurd. Bij andere tekeningen heb ik het lijnwerk met kroontjes-pen of met penseel gedaan. Wanneer al het lijnwerk af is gum ik de potloodschetsen weg.





Dan scan ik de tekening, en het inkleuren doe ik met de computer.


Bij het digitaal tekenen en inkleuren gebruik ik een teken-bordje in plaats van een muis, hiermee kan ik stukken sneller en effectiever werken. Het jongentje op mijn scherm is mijn neefje Ties.


Van de gescande tekening maak ik een bestand dat uit meerdere laagjes bestaat. In de rechter beneden-hoek zie je een rijtje met vijf grijze en één wit vlakjes, dat is mijn overzicht over alle lagen. De lijnen van de tekening komen in één laag (de tweede op het plaatje). De laag er boven ga ik aan het eind gebruiken om de lijnen in te kleuren. Onder de laag met de lijnen maak ik een aantal mapjes met lagen om de verschillende onderdelen van de tekening in te kleuren. De onderste laag is de achtergrond, en op dit plaatje is die nog wit.

Wanneer ik het aantal laagjes ingepland heb, bedenk ik wat voor kleuren ik in de tekening wil hebben. Meestal ga ik in het begin alle kanten op met de kleuren en op het eind pas ik ze een beetje aan zodat de tekening er als een geheel uit komt te zien. Ik gebruik graag veel verschillende kleuren.
Ik heb de tekening in een paar verschillende onderdelen mappen, namelijk: Het mannetje, het deeg en een laag met details. De map met de details heeft twee lagen, eén met de ingredienten en één met andere details.
Na de achtergrond kleur ik alle onderdelen netjes in binnen de lijntjes, hier gaat altijd veel tijd in zitten.

De reden dat ik alle lagen voor zich in kleur is dat ik ze daarna "op slot" zet, hiermee zorg ik er voor dat ik niet meer buiten de lijntjes kom te kleuren. Ik hoef nu niet meer zo voorzichtig te zijn en kan sneller werken.
Nu kleur ik alle onderdelen één voor één in. Ondertussen heb mannetje onderverdeeld in drie lagen: huid, haar en kleren. Dat werkte wat makkelijker.

Hier heb ik alle verschillende onderdelen van de tekening ingekleurd. Nadat ik daar klaar mee was heb ik de achtergeond een andere kleur gegeven. Ondertussen heb ik al naar drie preken via de podcast zitten luisteren.

Om de tekening wat "zachter" te maken, ga ik nu alle zwarte lijnen kleuren. Hierbij heb ik weer de laag met de lijnen "op slot" gezet, zodat ik letterlijk niet buiten de lijntjes kan kleuren. Op dit plaatje heb ik alleen nog de lijnen van de ingredienten en het deeg ingekleurd.

Nu zijn bijna alle lijnen ingekleurd. De tekening ziet er meteen een stuk zachter uit. De dikke lijn van de lepel naar de baard heb ik wit gemaakt, om hem minder in het oog te laten springen. Ook heb ik wat meer leven in de achtergrond gebracht.

De uiteindelijke tekening is in groot formaat te zien in de volgende post.

No comments: