Tuesday, December 27, 2011

Kerstengel / Hear the herald angel sing

Luke 2:8-14

Beter laat dan nooit, hier is alsnog een digitale kerstkaart uit het stormige Noorwegen. De meeste sneeuw is hier al weer weg, de orkaan Dagmar blaast de vorst en kou het land uit. Het ziet er naar uit dat we een milde jaarwisseling gaan hebben.

Dit jaar ben ik de kerstavond bij één van de families hier op Grimerud geweest. Het blijft toch een beetje verwarrend. In Nederland zou eerste kerstdag op de zondag zijn, hier in Noorwegen was het op de zaterdagavond. Ik was gelukkig klaar met mijn kadootjes.

Iedere familie heeft zijn eigen kersttradities. Thuis zouden we naar de kerk gegaan zijn, en lekker eten met de familie. Dan ´s avonds een film kijken ofzo. Hier in Noorwegen gaan ze natuurlijk ook naar de kerk, en dan het traditionele "pinnekjøtt" of "ribbe" of vis voor het kerst-diner. Dan worden de kadootjes opengemaakt die iedereen voor elkaar gekocht heeft.

Waar ik dit jaar was lazen we het kerstverhaal uit het evangelie van Lukas, dat vind ik een mooie traditie en dat zou ik ook als mijn "eigen" traditie willen houden.


Better late than never, this is my digital christmas card for all my friends and family for this year. THe hurricane Dagmar is blowing over the country, she is a warm hurricane and the snow and cold are disappearing. It will very likely be a mild Newyears. Last year we had -30 at Christmas.

No comments: